Email: info@joqdedana.com       joqdedana App

با اولین ورود به سامانه و تکمیل پروفایل خود

    7 هزار تومان اعتبار رایگان دریافت کنید

معرفی رشته پزشکی هسته ای

گردآوری: محمد غلامزاده، کارشناسی ارشد علوم سیاسی دانشگاه تهران

?گروه آموزشی جغد دانا

? پزشکی هسته‌ای (Nuclear Medicine) حوزه ای میان رشته ای (ناشی از تلفیق دانش، روش و تجارب دو یا چند حوزه علمی و تخصصی) و برخاسته از رشته های تصویربرداری پزشکی، فیزیک پزشکی و پرتونگاری مولکولی است که از خواص هسته‌ای مواد (مثل رادیوایزوتوپ‌ها) برای تشخیص و درمان بیماری‌ها استفاده می‌کند.
در تعریفی تخصصی تر، رشته پزشکی هسته ای عبارتست از کلیه اقدامات تخصصی، تشخیصی و درمانی در دو حیطه بالینی و پاراکلینیکی که در آن از چشمه های باز مواد رادیواکتیو استفاده می شود.
??هدف از این رشته، تربيت افراد كارآمدي است كه بتوانند زير نظر پزشكان و متخصصان درمراكز تشخيصي و درماني پزشكي هسته‌اي و نيز مراكز آموزشي مرتبط، بيماران را در مورد چگونگي مصرف صحيح داروهاي راديواكتيو (راديو داروها) تجويز شده و حفاظت آنان در برابر اشعه يونساز، عملاً ياري نمايند.
از مهمترین کاربردهای این رشته می توان به کاربردهای بالینی رادیو بیولوژی، استفاده از رادیو داروها، حفاظت در برابر اشعه و دوزیمتری اشاره کرد.
??? توانایی مورد نیاز و قابل توصیه:
سلامت جسمي در کنار کار در شرايط سخت از ويژگي هاي مهم متقاضيان ورود به اين رشته است . به طور کلي منظم بودن در کنار دقيق بودن در ارائه ي کار مي تواند تاثير بسيار زيادي در موفقيت در اين رشته داشته باشد.
???? آینده ی شغلی و بازارکار:
پزشکی هسته‌ای در کشورهای پیشرفته صنعتی عموماً در چند حرفه مختلف ظاهر می‌شود:
به‌عنوان یک تخصص پس از اتمام دوره طبابت
تکنولوژیست هسته‌ای که اغلب در سطح کارشناسی است
مأمور محافظت از پرتو.
داروگر هسته‌ای که یک گرایش از رشته داروسازی است.
دکترای (PhD) پزشکی هسته‌ای که غالباً یک شغل آکادمیک است.
یک شاخه از فیزیک پزشکی که احتیاج به بورد ABSNM یا ABR دارد.
????? وضعیت ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر:
این رشته صرفا تا مقطع کارشناسی در کشور تدریس می شود؛ اما فارغ التحصیلان کارشناسی تکنولوژی پزشکی هسته ای می توانند در رشته های زیر در مقطع ارشد ادامه تحصیل دهند: رشته مهندسی پزشکی (بیوالکتریک)، رشته مهندسی پزشکی (زیست مواد)، رشته اپیدمیولوژی، رشته ارزیابی فناوری سلامت، رشته اقتصاد بهداشت، رشته انفورماتیک پزشکی، رشته رادیوبیولوژی و حفاظت پرتویی، رشته آمار زیستی، رشته فناوری اطلاعات سلامت، رشته کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی، رشته مدیریت خدمات بهداشتی درمانی، رشته نانوتکنولوژی پزشکی، رشته زیست فناوری پزشکی، رشته رفاه اجتماعی، رشته تاریخ علوم پزشکی، رشته علوم داروهای پرتوزا، آموزش پزشکی، مدیریت برنامه ریزی الکترونیکی در علوم پزشکی، فن آوری تصویربرداری پزشکی، ژورنالیسم پزشکی، تکنولوژی آموزشی در علوم پزشکی.
? دروس اختصاصی: داروسازی هسته ای، رادیوبیولوژی، حفاظت در برابر پرتوها، شناخت دستگاه های پزشکی هسته ای، روش های اختصاصی پزشکی هسته ای، اصول و مبانی رادیولوژی تشخیصی، کنترل کیفی دستگاه های پزشکی هسته ای، اصول و مبانی تصویربرداری مقطعی در پزشکی هسته ای، مبانی پردازش دیجیتالی تصاویر و ترکیب آن ها، فنون مقدماتی، رادیوتراپیکلیات آناتومی، مدیریت بخش پزشکی هسته ای، اصلاحات و کلیات پزشکی و…
? رتبه مورد نیاز برای قبولی و دانشگاه های پذیرنده
برای قبولی در رشته پزشکی هسته ای روزانه آخرین رتبه قبولی در تهران ۲۲۰۰ است اما رتبه های بالاتر می توانند رشته پزشکی هسته ای را در دانشگاه آزاد ، غیر انتفاعی و پیام نور و پردیس خود گردان نیز انتخاب و احتمال قبولی بسیار زیاد است.
پزشکی هسته ای , توجه داشته باشید که پذیرش در این رشته تنها با آزمون صورت می گیرد و پذیرش بدون آزمون در رشته پزشکی هسته ای وجود ندارد. در کنکور ۹۶ و در رشته پزشکی هسته ای ، مجموع ظرفیت دانشگاههای سراسری تنها ۴۰ نفر بوده است.
و دانشگاه های پذیرنده دانشجو نیز دو دانشگاه یکی دانشگاه علوم پزشکی بابل و دیگری دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه بوده اند.

#معرفى_رشته_ها
#مشاوره
#پزشکی_هسته_ای
#دپارتمان_تجربى
#انتخاب_رشته
#جغد_دانا #گروه_آموزشی_جغد_دانا
#کنکور_سراسری۹۷
https://t.me/joqdedana

0 پاسخ به "معرفی رشته پزشکی هسته ای"

ارسال یک پیغام

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Copyright joqdedana.com all rights reserved

منوهای نصب در پنل مدیریت